Sekunda se učila o historii Mělníka. Studenti historického semináře se stali jejími průvodci. Na jednotlivých stanovištích – na zámku, u kostela, na vyhlídce, u sochy Karla IV., před radnicí na náměstí Míru a v Jungmannových sadech svým mladším spolužákům vyprávěli, jak fungovalo středověké město a čím je z historického hlediska Mělník významný. A tak se sekundáni dozvěděli o kněžnách a královnách, které zde sídlily. Pozorovali středověké opevnění. Měřili věž kostela sv. Petra a Pavla na počet žiraf a poníků. Představovali si, kam až sahala voda za povodní v roce 2002 či se dozvěděli o příznacích moru a cholery. Zjistili, že na zámku lze najít znaky několika stavebních slohů a že radnice měla číslo popisné dvanáct, nikoliv jedna.
Pracovní list, který žáci vyplnili po návratu do třídy, dokázal, že ani sychravý podzim neměl vliv na jejich pozornost při výkladu v terénu. Děti všechno zvládly na jedničku a odnesly si nové poznatky.