Renata Špačková a sekunda

Doba koronavirová nejprve nepřála žádným výletům, procházkám, venčení, a tak jsme mohli (nebo jsme byli nuceni) využít čas putováním v knihách – Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda, Karla Čapka, Miroslava Šaška. A také jsme se vydali do Prašiny. Přijali byste pozvání do místa takového jména? My ano a nechali se jí provést spisovatelem Vojtěchem Matochou a hercem Matoušem Rumlem. Dostali jsme se tak nejen do míst, kde se zastavil čas na konci 19. století, a proto se tam nebylo snadné pohybovat – bez elektriky, signálu, bez hodinek – to vše zde přestávalo fungovat. Jak se zde mají pohybovat děti zvyklé na moderní vymoženosti? Šlo to a bylo také možné prožít spoustu dobrodružství, příběh je skoro detektivní.

Vytvářeli jsme ilustrace ke dvěma textům:

I.

Jirka napjatě upíral zrak do mlhy, kapky mu stékaly po tváři. Znenadání opět zavanul vítr a odhalil celou střechu. Postava zmizela. Ne kdepak, je stále na svém místě… a člověk to rozhodně není.

„Vždyť jsou to jenom hadry,“ prohlásil Jirka přesvědčeně.

Když přišli blíž, už o tom nemohlo být sebemenších pochyb. Dřevěná tyč, snad násada od smetáku, zaklíněná ve spáře a na příčce černá košile s pleskajícími rukávy. Místo hlavy slaměná koule zakrytá šátkem, oči ze dvou knoflíků, ústa i nos chyběly. Strašák. Co má odehnat a proč? Viděl jsem ho udělat krok, vzpomněl si Jirka a připadal si z toho podivně nesvůj. Nesmysl, tenhle hastroš má jenom jednu nohu a ještě k tomu dřevěnou.

II.

Odpoledne jsem navštívila Marii, abych se jí pochlubila. Byla z něj stejně nadšená jako já. Vydali jsme se spolu k jejímu známému, klenotníkovi. Úplně ztratil řeč, když ho uviděl. Kde mají takové úžasné věci? V Itálii? Nebo snad ve Francii? Když si ho pověsím na krk, připadám si jako princezna. Nebo jako císařovna. Nejhezčí je ale teď večer. Položila jsem ho na stolek pod okno, aby skrz kámen procházely paprsky zapadajícího slunce. Světlo se v něm láme a ohýbá, a prostupuje celým pokojem, až to vypadá, jako kdyby se celá místnost nacházela uvnitř obrovského smaragdu.