Nainstalujte si prosím Flash Player

Nainstalujte si prosím Flash Player











































Gymnázium Jana Palacha, Mělník - idatabaze.czGymnázia - idatabaze.cz

Týden nejen s Janem Palachem

Renata Špačková

První projektový den „Mapa“ od Jana Palacha se uskutečnil 16. ledna 2018. Co se u nás dělo?

Vzhledem k tomu, že na gymnáziu je celkem osm ročníků, což znamená nejen odlišný věk studentů, ale též rozdílné vědomosti, zkušenosti, dovednosti, byla připravena řada různých aktivit, a to nejen v budově gymnázia a samotném Mělníku.

Část programu vznikla ve spolupráci s Městem Mělníkem a s Velvyslanectvím Ukrajiny v ČR. V letošním roce si totiž tato země připomíná 100. výročí vzniku samostatné Ukrajiny, i když vzápětí se stala součástí SSSR. Proti okupaci, rusifikaci a také proti okupaci Československa v roce 1968 protestovali sebeupálením Ukrajinci Vasyl Makuch a Oleksa Hirnyk. Solidaritu s dnešní Ukrajinou jsme vyjádřili slovy „Ukrajina s námi, my s Ukrajinou“. Filmy o ukrajinských živých pochodních, setkání s ukrajinským velvyslancem J. Perebyjnisem, ukrajinistkou R. Kindlerovou a historikem P. Blažkem bylo věnováno studentům nejvyšších ročníků.

Řada tříd se vydala po stopách Jana Palacha, a to do Prahy (tercie, 3. A), do Všetat (sexta, 2. A, B), do Libiše (kvarta, 2. A, B). Ostatní třídy se věnovaly tématu v lavicích školy. Premiéru měl film Opus 13 – Jan Palach autora Otakara Duška, v němž celkem výjimečně promlouvá Janův bratr Jiří. Využili jsme lekce (film a navazující aktivity) z portálu Jeden svět na školách, např. Pochodeň svědomí; věnovali jsme se textu Oheň mlčí, ale i osvětluje – jako hněv Agniezsky Hollandové, režisérky filmu Hořící keř, v němž reagovala na čin Poláka Piotra S., který se proměnil v zatím poslední živou pochodeň 19. 10. 2017. Připomínka Jana Palacha se spojila se současností.

Nejmenší pracovali trochu odlišně. V návaznosti na probírané učivo o základních lidských právech o nich primáni diskutovali, spojovali si obecné znalosti s konkrétním příběhem továrny a jejích majitelů (R. Lipus: O smutné továrně), kteří byli postiženi dvěma totalitami: nacistickou a komunistickou. Kdo mohl pomoci? Kdo je ochoten postavit se zlu? A tak se propracovali k osobnosti Jana Palacha. Sekunda zvolila jinou cestu – přes Dějiny udatného českého národa (ČT).

V lednu letošního roku jsme zveřejnili výzvu směřující ke spolužákům Jana Palacha, s nimiž bychom se rádi setkali. Výzvy si všiml i tiskový mluvčí Univerzity Karlovy, a tak nám bylo zasláno pozvání na pietní akt do areálu Karolina 19. ledna 2018. Zde někteří ze studentů získávali zkušenosti před kamerou České televize či před mikrofonem Českého rozhlasu.

Závěr gymnaziálního Palachova týdne pro nás představovala 20. ledna účast na setkání ve Všetatech, kde hlavní projev přednesla Táňa Fischerová.

Příští rok nás čeká 50. výročí Janova činu. V to, co doufal, nebylo bezprostředně naplněno, ale jeho připomínku v roce 1989 lze považovat za předzvěst listopadových událostí. Dnes jej lze chápat jako výzvu k nelhostejnosti, k aktivní účasti na věcech veřejných.

 

Z reakcí studentů (Anketa)

Nejvíce mě zaujalo...

Povídání o lidských právech v 1. hodině. (prima) • Vyprávění o historii Československa. (sekunda) • Film o Janu Palachovi. (opakovaně; pozn.: OPUS 13 - Jan Palach) • Příběhové doplnění od paní profesorky (2. A, B) • Že jsem mohla vidět, kde Jan Palach vyrůstal. (2. A, B) • Odpolední pietní akt u jeho památníku. (opakovaně) • Setkání s ukrajinským velvyslancem. (septima) • Článek o Piotru S. (septima) • Ukázka textu a vyprávění o střežení hřbitova ve Všetatech. (sexta) • Nejvíce mě zaujal Olšanský hřbitov. (tercie) • Že se nám podařilo udržet pozornost, přestože jsme na „courání“ po Praze neměli nejlepší počasí J. Celkově jsme dostali spoustu zajímavých informací, a mě osobně přišlo velmi hezké, že jsme mohli jít skrz Prahu po stopách Palachových. (tercie)

Nejdůležitější mi přišlo...

Povídání přímo o Janu Palachovi. (prima) • Uvědomit si, proč se Jan Palach vlastně upálil, a k čemu to vedlo. (sekunda) • Připomenout si, proč to Jan Palach vlastně udělal. (opakovaně) • Určitě podrobnější informace, které jsme dostali (o Palachově pobytu v nemocnici, přesouvání hrobu,...). (tercie) • Pro mě nejdůležitější bylo to, že jsme vůbec dostali možnost se jít podívat, kde Jan Palach seděl pár dní před činem na Václavském náměstí. (kvarta) • Návštěva jeho hrobu. • Získání informací o napjaté situaci v současném Polsku, kde se ve Varšavě zapálil Piotr S.; čtení jeho dopisu i reakce režisérky Hořícího keře, A. Hollandové. (septima) • Bylo zajímavé se dovědět, že takové činy se dějí i dnes – to mě překvapilo i vyděsilo. • Připomínka ukrajinských obětí. (septima) • Uskutečnění projektového dne a uvědomění si činu a myšlenek Jana Palacha. (sexta)

Další komentáře

Projektový den se mi moc líbil, až na mrazivé počasí. (2. A, B) • Promítnout pouze jeden film o ukrajinských obětech. (oktáva) • Titulky filmů umístit nahoře. (opakovaně) • Nebyl čas na dotazy. (oktáva) • Větší volný rozchod. Stihli jsme se jen naobědvat. (tercie) • Pietního aktu by se měli účastnit lidé dobrovolně. Třeba někdo ze studentů nesouhlasil s tím, co Palach a ostatní udělali a může tím zkazit atmosféru celého aktu. (septima)

Děkuji, že jsme se mohli takového dne zúčastnit. Je skvělé mít takové akce. (tercie) • Určitě je to naučné a byla bych ráda, kdyby se tato akce opakovala. (tercie) • Jsem ráda, že projektový den proběhl. O Janu Palachovi jsem prvních několik let studia nevěděla téměř nic, až potom někdy v tercii jsme o něm v hodině mluvili. Myslím, že je pro nás i mladší žáky přínosné, když je mu (a nejen jemu) věnován celý den, a přála bych si, aby to tak zůstalo i v dalších letech. (septima)

Při pietním aktu jsem cítila hrdost a určitou míru odpovědnosti za způsob, jakým náš stát funguje i přes čin Jana a mnohé další historické zlomy našich dějin. • Byla jsem překvapena, kolik evropských zástupců se aktu zúčastnilo, a jsem zvědavá, jakých rozměrů tato akce dosáhne příští rok při padesátém výročí připomínky 1. pochodně, která nám otevřela oči. • Pietní akt asi nemusím komentovat, proslovy byly vcelku na místě a myslím si, že bychom se ho měli jako studenti účastnit a i pokládat květiny – studenti našemu „bývalému“ spolužákovi. Každá třída aspoň jednu květinu. Byla by to hezká tradice. • Věřím, že tyto akce jsou velmi důležité, spousta mladých si neuvědomuje hodnotu Palachova činu, jak jsem se včera dočetl na sociálních sítích. /…/ Když jsem to četl, pěkně jsem se u toho naštval.

 

Průběh projektového dne v samostatném příspěvku 3. A (Lucie Veselá), prostor mu byl věnován i v Palachovinách č. 2, 2017/18.

 

http://czechia.mfa.gov.ua/cs/press-center/news/62398-u-misti-mnelnik-vshanovano-pamjaty-geroja-chehiji-jana-palaha-ta-ukrajinsykih-smoloskipiv-vasilya-makuha-ta-oleksi-girnika

https://iforum.cuni.cz/IFORUM-16299.html